KORAI” FEJLESZTÉS, avagy az iskolakezdés margójára

Parragné Bacsek Gabriella /Csillagjáró Fejlesztőház

 

Idén is elkezdődött az iskola és szaporodnak a Fejlesztőházunkban jelentkező óvodás/iskolás szülők, hogy segítséget kérjenek.

Vannak, akik csak felmérésre jönnének, hogy megbizonyosodjanak arról, iskolaérett lesz- e gyermekük a tanév végére, vagy már a tanító néni lát valami eltérést az első hét után, és küldi őket tornára.

Eddig nem volt semmi gond”, „Én is ilyen voltam, majd kinövi” – mondják a szülők, de ők sem mindig gondolják így.

Korai-e a fejlesztés? Ki kell-e várni a gyermek saját ütemét, vagy meg kell-e segíteni őket?

Nagy dilemma, még a szülőpárok között is. Általában az anyukák aggódnak, az apukák kivárnának.

Kinek van igaza? Mi is a jó döntés? Ehhez szeretnénk egy kis segítséget adni.

Az óvodásokat nagycsoport elején érdemes felmérni. Ezután a tájékozódó jellegű vizsgálat után, lehet beszélni a további teendőkről.

Sokat halljuk, hogy nagy a szakadék az óvoda és az iskola között, és bár próbálnak közeledni ezek az intézmények egymáshoz, ez néha még mindég kevés.

Nagyon sok gyerek iskolaérett, és várja már az iskolát, mégis előfordul, hogy beletörik a bicskájuk ebbe a nagy feladatba.

 

Ők azok, akik nagyon jó kognitív képességekkel rendelkeznek, de szociálisan le vannak maradva társaiktól. Vagy akik kötelességtudóak, de nehezen megy számukra az ismeretek önálló elsajátítása, s vannak, akiknek nehezen köthető le a figyelme a 30 fős osztályban.

Minden gyerek fejlődési üteme más, így nehéz azt összehangolni a szeptemberi tanévkezdéssel.

(Az iskolaérettségről már írtunk előző blogbejegyzéseinkben —> https://csillagjarohaz.blog.hu/, így most erre nem térnék ki részletesen.)

Ahhoz, hogy a gyermek az iskolában sikeresen el tudja sajátítani az írás-olvasás-számolás művészetét, sok kritériumnak meg kell feleljen.
Azok, akiknél egy-egy téren lemaradás van, egyszerre kell megbirkózzanak a hiányok pótlásával és a tananyag elsajátításával. Ez igen sok energiát felemészt, s a gyerek ideje korán elfárad, lemarad az órán, így egyre nő a hátránya is.

Vannak, akik jól kompenzálják a hiányokat, de ők is hamar fáradnak, mert ez is sok energiát igényel.

 

Mit tehetünk hát?

  • Gondoljuk át, hogy mennyi délutáni elfoglaltsággal terheljük le a gyermeket. Tudom, hogy sok az energiájuk és azt LE KELL KÖTNI, de egy elsősnek szüksége van a pihenésre, a szabadidőre és a JÁTÉKRA.
  • A számítógépes játékok részei életünknek, de ezek kimerítik az idegrendszert és ahelyett, hogy a gyermek kikapcsolódna, még jobban kimeríti magát. Ajánljunk neki más, mozgásos elfoglaltságot, pl. a szabadban.
  • A tanulásra fordított idő és a bele fektetett munka látszódjon meg az eredményekben. Ha azt vesszük észre, hogy a gyerek órákat ül a lecke fölött, mégsem tudja azt, keressük meg mi lehet az oka!
  • Az első tanév kudarcai rányomják a bélyegüket egész életünkben az iskolai tanulmányainkra. Ezt pedig nagyon nehezen tudjuk leküzdeni. Lépjünk még, mielőtt kialakulna!
  • A gyerek csak azt tudja gyakorolni, amit TUD. Ami nem megy, vagy nehéz számára, azzal csak a kudarcokat erősítjük. Megfelelő részképességek elsajátítása után alakíthatók ki a készségek. Ez azt jelenti, hogy az a (többnyire fiú) gyerek, akinek nehezen megy pl. a szépírás, hiába gyakorol, ha nem működik megfelelően a finommotorikája. Ezen segít egy idegrendszerre ható (fejlesztő)torna, pl. Alapozó terápia, TSMT, DSZIT…
  • Senki nem tudja kiszámolni, mikorra tudja a gyermek elsajátítani ezeket a készségeket, ezért adjunk neki megfelelő időt. Ha azt látjuk, hogy saját ütemében nem tudja meglépni ezeket a feladatokat, keressünk segítséget.
  • Jobb a tanulási gondokat megelőzni, mint utána korrigálni!

 

Sikeres tanévet kívánunk!

Parragné Bacsek Gabriella

 

Ha segítségre lenne szükségük, az alábbi elérhetőségeinken megtalálnak minket:

honlap: www.csillagjaro.hu

e-mail: csillagjaro1@gmail.com

https://csillagjarohaz.blog.hu

tel: 06/ 20 387 2737